IMG_5180 (2).JPG Header publiek.png Header1.png

Zaalhockey uitleg

27-11-2022

Competitie Zaalhockey

We bieden zaalhockeycompetities aan voor de doelgroepen Jongste Jeugd, Jeugd, Jong Senioren, Senioren en Senioren 30+/35+.

• Bij zaalhockey speel je vaak 2 wedstrijden op een dag.
  • Zaalhockey heeft een eigen contributie (los van veldhockey).
  • Je kunt bij een andere vereniging zaalhockeyen dan waar je veldhockeyt.
  • Afgelaste wedstrijden vervallen, tenzij jouw team zelf een zaal en tijdstip regelt.

Bij zaalhockey is er ook een wedstrijdtafel, bestaande uit 2 personen. Zij houden de wedstrijdtijd bij en geven aan wanneer een speler na een kaart mag terugkeren in het veld. De wedstrijdtafel noteert ook de wedstrijdscore en zorgt ervoor dat het DWF ingevuld wordt door de coaches en scheidsrechters.

Meer informatie over zaalcompetitie

Spelregels Zaalhockey

Zaalhockey kent andere spelregels dan veldhockey. Deze basisregels verschillen:

• Teams bestaan uit maximaal 12 spelers, waarvan er maximaal 6 in het veld staan.
  • Wedstrijden bestaan doorgaans uit 2 helften van 20 minuten. De rust is maximaal 5 minuten.
  • Er zijn geen zijlijnen. Wel zijn er balken die je mag gebruiken om de bal te spelen.
  • Een bal is alleen uit als hij over de achterlijn gaat, of over een van de balken aan de zijkant van het veld heen gaat.
  • Je mag de bal alleen pushen over de grond, behalve bij een doelpoging. Slag, scoop en flats zijn niet toegestaan.

Bekijk alle spelregels in het spelreglement zaalhockey

KNHB