Header publiek.png IMG_5180 (2).JPG Header1.png

Klik voor meer informatie over de betreffende categorie
 01. Over MHC HOCO  Aantal vragen: 5

Mist u informatie hier? Mail ons op [email protected]

16. Coaching jeugdteams
01. Coaching minioren- en juniorenteams
Als coach lever je een bijdrage aan de sportieve opvoeding van kinderen. Je gaat ze begeleiden in het hockeyspel, maar ook bij de sociale vaardigheden daar omheen. Bijvoorbeeld het bedanken van de scheidsrechter, sportiviteit tijdens en na de wedstrijd en het opruimen van de velden. De taken van een coach lopen dus erg uiteen. Je moet enerzijds over organisatorische eigenschappen beschikken, anderzijds zijn je technisch/ tactische en begeleidingskwaliteiten van belang.

Buiten de wedstrijden heeft een coach onder meer te maken met de trainers en coaches van andere teams en leden van het bestuur of specifieke commissies.

Jongste jeugd
Door de jonge jeugd in hun eigen taal te benaderen krijg je een sterke band met het team. Ze respecteren jou als coach en luisteren dan aandachtig naar de voorbespreking, aanwijzingen tijdens de wedstrijd en bij de nabespreking.

Het belangrijkste doel van het coachen van een (jongste) jeugdteam is het hockeyen voor de kinderen leuk, stimulerend, interessant en leerzaam te maken.

Document voor teambegeleiders: aandachtspunten teambegeleiders.

Junioren
Bij het coachen van junioren vanaf ongeveer 12 jaar gaat het steeds vaker om de inhoud, de eigenlijke boodschap die de coach uit wil dragen. Hier gaat het meer en meer om het bepalen van het spelsysteem en het motiveren van de spelers. De belangrijkste taak van een coach blijft natuurlijk het begeleiden van het team. Vaak moet de coach zich realiseren dat gelijk hebben iets anders is dan gelijk krijgen.

Prestatieteams
Een coach van een prestatieteam wil vanzelfsprekend bereiken dat zijn team optimaal functioneert. Dit kan door een evenwichtige combinatie tussen motivatie en prestatie. De coach heeft de leiding en oefent een bepaalde invloed uit op het gedrag van de spelers, waardoor de motivatie wordt verhoogd en de spelers beter presteren.
De stijl van leiding geven is de belangrijkste factor in het coachen. Een goede communicatie tussen de coach en de spelers bepaalt de sfeer en dus de prestatie van het team. Een coach moet daarom weten hoe hij in welke situatie op moet treden.  Een coach van een prestatieteam moet inzicht hebben in het individuele linie- en team-spelgedrag in relatie tot de tegenstander. Observaties en analyses helpen om deze gedragingen om te zetten naar trainings- en wedstrijddoelen. Deze coach moet dus inzicht hebben in verschillende spelsystemen.