Header publiek.png IMG_5180 (2).JPG Header1.png

Klik voor meer informatie over de betreffende categorie
 01. Over MHC HOCO  Aantal vragen: 5

24. Afgelastingen
01. Wedstrijden
Thuiswedstrijden:
Bij erg slechte weersomstandigheden en -vooruitzichten worden de velden vrijdagmiddag door een gemeentemedewerker gekeurd. De definitieve veldkeuring is echter veelal op zaterdag- danwel zondagochtend. Bij eventuele vorst kan er later in de ochtend nogmaals gekeurd worden voor het middagprogramma.
De wedstrijdleiding doet melding van het afkeuren van de velden en vervolgens treedt de volgende procedure in werking:
  1. De wedstrijdleiding belt betrokken wedstrijdsecretarissen.
  2. Wedstrijdsecretaris belt tegenpartij, coach of aanvoerder en de scheidsrechters.
  3. Coach of aanvoerder zetten binnen hun eigen team het afbel-schema in werking. Indien een speler niet bereikbaar is, wordt de volgende op de lijst gebeld totdat de cirkel weer rond is (het laatste teamlid op de lijst informeert de coach of aanvoerder hierover).
Bel nooit zelf naar de wedstrijdsecretarissen of clubhuis. Zonder bericht geen afgelasting!!

Uitwedstrijden:
Afgelastingen bij andere clubs komen binnen bij onze wedstrijdsecretarissen. Zij zorgen ervoor dat coach of aanvoerder wordt geinformeerd die vervolgens binnen het team het afbel-schema in werking zetten (zie boven).

Bel nooit zelf naar de wedstrijdsecretaris of het clubhuis van een andere club; ook hier geldt: zonder bericht geen afgelasting!

Afgelasting door scheidsrechters:
Scheidsrechters zijn altijd gerechtigd om wedstrijden af te gelasten. Indien het veld danwel de weersomstandigheden en -verwachtingen van dien aard zijn dat afgelasting naar hun idee gerechtvaardigd is (risicodreiging voor spelers), hebben de scheidsrechters hierin het laatste woord.

Als tijdens een wedstrijd de omstandigheden dusdanig veranderen dat doorspelen naar oordeel van de scheidsrechters onverantwoord is, hebben de scheidsrechters eveneens de bevoegdheid om tot afgelasting over te gaan. In zo'n situatie wordt de wedstrijd gestaakt. De dan resterende speeltijd wordt op een andere dag ingehaald.

Inhaalwedstrijden:
Het inhaaldata van afgelaste wedstrijden worden door de KNHB vastgesteld. Hiervan kan slechts in overleg tussen betrokken verenigingen (via de wedstrijdsecretarissen) van worden afgeweken. Geplande wedstrijden mogen nooit later gespeeld worden; indien er toestemming is van de KNHB, kunnen wedstrijden eventueel wel voor de geplande speeldatum gespeeld worden.

02. Trainingen
Trainingen gaan altijd door. Indien door extreme weersomstandigheden de training wordt afgelast, wordt er afgebeld via het elftal-belschema. Bel nooit zelf naar trainers, trainerscoördinator of clubhuis.