Header publiek.png IMG_5180 (2).JPG Header1.png

Klik voor meer informatie over de betreffende categorie
 01. Over MHC HOCO  Aantal vragen: 5

Mist u informatie hier? Mail ons op [email protected]

05. Tenue en hockeyuitrusting
01. HOCO-tenue
Bij alle activiteiten waarbij een team HOCO 'vertegenwoordigd', dient het team het officiële, door de KNHB goedgekeurde, HOCO-tenue te dragen.

Vanaf seizoen 2010-2011 is HOCO in een volledig nieuw tenue gaan hockeyen hetgeen uitsluitend via internet (www.hocokleding.nl) verkrijgbaar is.

Het oude tenue mag tot en met seizoen 2011-2012 gedragen worden, daarna dient iedereen in het nieuwe tenue te hockeyen.

02. Hockey-uitrusting
Naast het clubtenue, (kunstgras)schoenen en (vanzelfsprekend) een hockeystick, bestaat de uitrusting van een hockeyspeler uit een set scheenbeschermers (dit is verplicht). HOCO raadt ook het dragen van scheenbeschermers tijdens de trainingen aan.

Het actieve gebruik van een gebitsbeschermer (bitje), zowel bij trainingen als bij wedstrijden, wordt door HOCO dringend aangeraden. Het gebruik van een bitje voorkomt in de meeste gevallen dat er bij een botsing met bal of stick een stuk van een tand afbreekt. Er zijn heel veel verschillende soorten en maten gebitsbeschermers. Te koop bij goed gesorteerde sportwinkels (universele modellen) of aan laten meten bij de tandarts (op maat). De medische commissie van HOCO organiseert regelmaat 'hap-dagen' voor bitjes op maat. Deze data worden altijd ruim vantevoren op de website gepubliceerd.

03. De juiste sticklengte
Er worden regelmatig vragen gesteld over de lengte en het gewicht van een hockeystick voor jonge kinderen. De lengte van een hockeystick wordt aangeduid in inches. Voor volwassenen is een meest gangbare maat 36,5, maar ook 38 is mogelijk voor lange mensen. Een volwassene kan veelal zelf goed bepalen wat hij of zij fijn vindt qua gewicht en materiaal, een kind kijkt vaak alleen naar de kleur van de stick.

Voor kinderen zijn kleinere sticks te koop. De juiste sticklengte is voor een kind erg belangrijk voor het aanleren van de technische basisvaardigheden. Een stick op de groei kopen is dus ook niet een ideale oplossing. Een stick moet geen last zijn tijdens het hockeyspel.

Richtlijnen voor het bepalen van de juiste sticklengte gebaseerd op adviezen van hockeyspeciaalzaken:
- Laat het kind rechtop staan met de armen langs het lichaam.
- Buig de onderarm naar 90 graden.
- De juiste sticklengte is nu de afstand van de elleboog tot de grond.

Aan welke eisen moet een goede kinderstick nog meer voldoen:
- De stick moet een goede gewichtsverdeling hebben, vergelijkbaar met de verdeling bij een stick voor volwassenen.
- De steel is minder dik dan bij een stick voor volwassenen. Het kind moet de stick gemakkelijk met de linkerhand bovenaan vast kunnen houden.
- Een hockeystick is nooit helemaal recht. Ook een kinderstick zou een kleine kromming moeten hebben.

Laat u goed adviseren bij aankoop van een kinderstick; een goede stick draagt bij aan het hockeyplezier van uw kind(eren).