Header publiek.png Header1.png IMG_5180 (2).JPG

3. Scheenbeschermers en gebitsbeschermer

4. Kleding en materialen

5. Alcohol en drugs in combinatie met hockey

6. Seksuele intimidatie, discriminatie en/of pesten? Mail naar [email protected]

1. MeldPLICHT hoofdletsel

Voor alle hockeyclubs bestaat er een meldplicht voor hoofdletsel. Door het registreren hiervan kunnen maatregelen genomen worden met betrekking tot preventie ervan. Het aanbevelen van de corner maskers is hier een voorbeeld van.

Het letsel kun je melden op de website van de KNHB. Stuur daarom in geval van ernstig hoofdletsel de naam van de geblesseerde, e-mailadres, telefoonnummer en een korte beschrijving van het hoofdletsel naar [email protected]. De geblesseerde ontvangt dan de enquête.

Voorkom letsel door een goede warming-up te doen! Klik HIER voor meer informatie hierover.

LET OP : MELDEN IS VERPLICHT !

2. Blessure informatie voor coaches, trainers en leden

De medische commissie wil iedereen die betrokken is bij HOCO graag informeren over allerlei zaken die te maken hebben met blessures en blessurepreventie. Een aantal belangrijke onderwerpen zijn:

·DE EHBO koffer: deze is aanwezig in de medische ruimte (in de tussenruimte als je het clubhuis binnen komt ). Hierin zitten alle noodzakelijke hulpmiddelen om 1e hulp op en rondom het veld te kunnen verlenen. De inhoud van de koffer wordt regelmatig door iemand van de medische commissie gecontroleerd en aangevuld.

·In de medische ruimte hangt een Automatische Externe Defibrilator (AED).

·Elk team heeft recht op een EHBO koffer om mee te nemen tijdens de wedstrijden. De coaches krijgen aan het begin van het seizoen bericht waar ze deze kunnen ophalen.

·Op de website van de KNHB (www.knhb.nl) vind je interessante informatie over de verschillende hockeyblessures, de preventie en de evt. behandeling ervan.

3. Scheenbeschermer en Gebitsbeschermer

Scheenbeschermers en gebitsbeschermer zijn VERPLICHT bij zowel training als wedstrijd! Achter de bar en in snoepautomaat zijn noodgebitsbeschermers verkrijgbaar voor een directe -maar tijdelijke- oplossing, om toch te mogen spelen.

HOCO organiseert 2x per seizoen een ‘hapdag’ op de club. Via de nieuwsflits wordt U op de hoogte gehouden wanneer deze ‘hapdagen’ plaatsvinden. Tegen een geringe vergoeding kunt u dan een bitje op maat laten maken. Naast deze hapdagen kunt u rechtstreeks met tandprothetische praktijk Lamp contact opnemen voor het vervaardigen van een gebitsbeschermer ([email protected]).

4. Kleding en materialen

Wat betreft kleding, schoenen en hockeystick kunt U het beste naar Club in Tilburg gaan om een goed advies te krijgen. Draag kleding waarin je voldoende bewegingsvrijheid hebt en houdt rekening met de verschillende seizoenen en weersomstandigheden. Meerdere dunne laagjes die uit of aan gedaan kunnen worden zorgen altijd voor een aangename temperatuur. Zorg altijd voor droge en warme kleding naderhand.

5. Alcohol, roken en drugs in combinatie met hockey

Uiteraard gaan alcohol, roken, drugs en sporten niet samen! De invloed van alcohol wordt nogal eens onderschat. In de ‘3e helft’ , bij toernooien en op hockeyfeesten wordt vaak overvloedig alcohol genuttigd. Ben je bewust van een aantal feiten:

·Alcoholgebruik vermindert het prestatievermogen

·Door de alcohol verwijden de bloedvaten zich en wordt warmte sneller afgevoerd, hierdoor koelt je lichaam sneller af en raken je spieren sneller uitgeput

·Alcohol vergroot de kans op blessures

- Ons complex is rookvrij

Op de website van de KNHB kunt U uitgebreide informatie lezen over dopinggebruik en sport.

6. Seksuele intimidatie, discriminatie en/of pesten

Binnen HOCO is een actief beleid met betrekking tot de bestrijding van seksuele intimidatie, discriminatie en pesten. Deze zaken worden binnen onze club niet getolereerd! Wanneer er tijdens een training of wedstrijd toch sprake van is, kan er contact opgenomen worden met de medische commissie. Deze heeft een vertrouwenspersoon waar indien gewenst ook direct contact mee opgenomen kan worden via [email protected].